GÖRSEL TASARIM İLKELERİ
1)Bütünlük
Görseli meydana getiren ögelerin bir bütün olarak görünmesini sağlayan, ögeler arasındaki ilişkidir.Yani burada anlatılmak isteneni şu örnekle açıklayabiliriz bir sayfa düşünün sayfa içinde bir resim altında da bir yazı düşünün yazı ile resimle birbirini tamamlıyorsa yazıyla resim bir bütündür, eğer yazıyla resim birbirini tamamlanmıyorsa bir bütün değildir.
Görseli meydana getiren ögelerin bir bütün olarak görünmesini sağlayan, ögeler arasındaki ilişkidir.Yani burada anlatılmak isteneni şu örnekle açıklayabiliriz bir sayfa düşünün sayfa içinde bir resim altında da bir yazı düşünün yazı ile resimle birbirini tamamlıyorsa yazıyla resim bir bütündür, eğer yazıyla resim birbirini tamamlanmıyorsa bir bütün değildir.
Bütünlükte 3x3 kuralı
3x3 kuralı bütünlüğün sağlanmasında tasarımcıya yardımcı olabilecek eski bir kuraldır. Eski bir kuraldır ama tasarımcıya kolaylık sağlar.Ekran, sağdan sola ve yukarıdan aşağıya 3 parçaya bölünerek 3x3 lük matris oluşur3x3 matris ekranın hedef kitle tarafından basit şekilde anlaşılmasını ve düzenli görmesini sağlar.
3x3 kuralı bütünlüğün sağlanmasında tasarımcıya yardımcı olabilecek eski bir kuraldır. Eski bir kuraldır ama tasarımcıya kolaylık sağlar.Ekran, sağdan sola ve yukarıdan aşağıya 3 parçaya bölünerek 3x3 lük matris oluşur3x3 matris ekranın hedef kitle tarafından basit şekilde anlaşılmasını ve düzenli görmesini sağlar.
2)Basitlik
Görsel tasarımlar hedef kitleye ve sunuluş amacına göre farklılık gösterebilir. Ancak unutulmaması gereken nokta ise mesajın açık, yalın ve basit olmasıdır. Tasarımcı sunmak istediği materyali izleyicinin hemen kavrayıp anlamasını sağlamak ister, Bundan dolayı tasarımcı sunmak istediğini karmakarışık yapmadan en basit e indirgeyip sunar.
3)Yerleştirme(Hiyerarşi)
Görsel hiyerarşi insanların, bilginin nasıl organize edildiğini anlamasına ve görseli gözden geçirmesine yardımcı olur. Sunulmak istenen materyalde kullanılış yeri ve gruplama önemlidir. Bu bilgiden yola çıkarak verilmek istenen bilgi gruplama yapılarak “materyalin neresinde daha düzenli durur? “ sorusuna cevap aranır ve materyalde düzenli duracak bir yer seçilir ve seçilen yere yerleştirilir.
4)Yakınlık
Görsel tasarımda birbirine yakın öğeler ilişkili, uzak öğeler ilişkisiz olarak algılanır. Bunu örnekle açıklayalım asfalt yolu düşünün ortada kesik kesik çizgiler var bu çizgiler bir araya gelip yolu ikiye ayırmışlar. Düşünün bunlar bir arada değil de biri sağda biriside solda öteki ötede olsa yolu ayırma ihtimali var mı? Yok, onun için yakınlık önemlidir.
5)Hizalama
Materyaldeki ögeler arasında dikey ve yatay çizgiler varmış gibi hizalanmasıdır. Böylece izleyiciler ögeler arasındaki ilişkiyi çabuk kavrar. Hizalama da asıl mantık hedef kitlenin gözünü yormamaktır. Göz yorulursa ne olur ilgilenen kişinin gözü yorulduğu için sizin materyalinizle ilgilenmez.
6)Denge
Denge, öğelerin yatay ve dikey olarak materyale eşit ağırlıkta dağıtılması(yerleştirilmesi) yoluyla oluşturulur. Materyalde hedef kitleye hitap etmenin bir diğer yolu da materyalde kullanılan malzemelerin dizilişidir, yani örneğin bir web sayfası hazırlıyoruz sayfada, sayfaya gireni etkileyen en önemli ilkede dengedir.
7)Vurgu
Materyalde hedef kitlenin dikkatini çekmek için bazı teknikler kullanılır.
Bunlar;
==>> Ok ve yön bildiren şekillerin kullanılması(vurgulanmak istenen yazı resim vs. ok ya da yön bildiren şekiller sayesinde dikkati üzerine çekmek için vurgulamada yardımcı olur.)
==>> Odak ögenin farklı şekilde boyutlandırılması(dikkat çekilmek istenen öge büyük yada küçük yazılmasıyla oluşan vurgu çeşididir.)
==>> Farklı renklerin kullanılması(vurgu yani dikkat çekilmek istenen notta kullanılan renkten başka bir renkle ifade edilmesi o notayı vurgular)
Sayfada en çok vurgulanmak istenen nesne (resim, yazı, vb.)sol üst köşeye konur. Örn gazete logoları genelde sol üst köşededir.